I kina äter dom hundar.

Jag satt och läste en artikel precis om en skokonstnär som hade en skoutställning när jag läste detta stycke som jag kände ett svårt behöv av att dela med mig av. Så himla sjukt!


"Ett sorgligt exempel på människans fåfänga var den kinesiska överklassens s.k. lotusfötter som innebar att flickornas fotben krossades och böjdes tills de så småningom rymdes in i skor som var ca 10 cm långa. Kvinnornas vacklande, hjälplösa gång ansågs vara erotiskt uppeggande och höjde deras värde på äktenskapsmarknaden. Utställningens kinesiska silkesskor är så små att de liknar babytossor. Besökaren kan inte undgå att dra paralleller till dagens stilettklackskor som utgör ett slags ikoner för kvinnlig sexappeal. Det är inte lätt att röra sig på skyhöga klackar men det tycks fortfarande ligga en märklig attraktion i kvinnors oförmåga att röra sig fritt, hoppa, klättra eller springa bort ..."

Vill ni läsa hela artikeln: http://www.hbl.fi/text/kultur/2008/9/12/d17709.php
Love/Alexandra

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det bara jag som längtar till sommaren nu? =)

2009-03-17 @ 12:45:03
URL: http://click.double.net/?25669;188;10613

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0